Problem att boka särskild plats

Om man via SJs bokning bokar resor med två eller fler delresor tex en tor-resa och vill önskar viss typ av plats och sådan plats inte finns på en delresa får man svaret

"Den sittplats du önskat är upptagen."

Men problemet är att man får ingen information om vilken av dom platser man reserverat som inte är ledig.

Man måste boka av plats för plats till dess man kommer igenom med bokningen och sedan återboka dom avbokade platserna:

Det vore helt klart bättre om fick utpekat vilken av bokningarna som inte gick igenom så att man direkt kan ändra den.

4 svar to “Problem att boka särskild plats”

  1. Tågåkarn Says:

    Hej,

    Håller helt med om att det finns förbättringspotential för SJ’s platsbokning. Flyget har i över tio års tid visat en kabinskiss över valbara platser, kanske något för SJ att ta efter (åtminstone på snabbtåg)?
    Vill man inte gå hela vägen kan ett första steg vara möjligheten att enkelt boka plats i färdriktningen.

    // En som gör fem bokningsförsök per biljett

    • arskortguldsj Says:

      Se svar från SJ nedan.

      Lite oklart om man kommer att just kunna se lediga platser eller om det är just år problemet som jag beskriver att man inte kan se vilken plats som inte finns,

  2. arskortguldsj Says:

    SVAR FRÅN SJ ( På Youtube )

    Hej!

    Tack för återkopplingen kring hur vi kan förbättra vårt bokningssystem vad gäller platsval. Vi jobbar på förbättringar kring denna funktion och hoppas att vi i kommande uppdateringar av sj.se kan se till att vi tydligare informerar dig och andra kunder om vilka platser som finns tillgängliga och vilka som redan är bokade.

    mvh SJ AB

  3. Jochen Römling Says:

    Håller med, det funkar inte alls bra just nu! Bokar man för flera personer samtidigt kan man bara välja vagn, men inte enskilda platser. Vill man sitter bredvid varandra får man hoppas eller tricksa ordentligt.

    Bokar man resa med byte och skriver man in enskilda platssiffror säger den att platsen är upptagen, men man vet inte vilken (precis som du säger i filmen). Grejen är: Tar man bort platsvalet på ena delresan och den andra går genom kommer man till nästa skärm och kan inte gå tillbaka och välja en ny plats till de delresor man tagit bort. Det jag gör då är att skriva in ett ogiltigt vagnsnummer på sista delresan och får jag ”okänt fel” vet jag att alla platser över förutom det ogiltiga vagnsnumret har gått bra, får jag att det är ”upptaget” så vet jag att enda reserveringen som har ett giltigt vagnsnummer är den som är upptagen. Fördelen med den metoden är att systemet går inte bara vidare utan jag kan sedan ta hand om sista delresan tills jag hittar en plats även där.

    Eftersom funktionen finns för att välja en särskilt plats borde det inte vara omöjligt att programmera en vagnskiss som man har för typ alla flygbolag eller på tyska Bahn. Det är också väldigt många ”okänt fel” eller ”någonting gick fel” vilket jag har lärt mig tolka nu för att jag bokar något nästan varje dag, men som den vanliga Svensson nog har svårt med.

    Jag undrar om man skulle kunna skicka en uppställning av allt man har upptäckt till någon som faktiskt jobbar med sj.se och inte bara till kundtjänsten där man aldrig vet om de släpper det vidare eller om de bara återkommer med ”tack, vi vet” och sedan händer ingenting. Jag är IT-konsult och kan programmera hemsidor själv och har en hel del att anmärka på SJ:s nya hemsida. Grejen är nog att de har en åtgärdslista redan och hinner bara inte med att gå genom den så snabbt som de borde göra. Faktum är att så fort som någonting går fel så är bokningen just nu otroligt bökigt. Och då ska man övertyga sina vänner att det är bra med tåg!

    //Jochen

Kommentera

