SJ prioriterar mobilappen för nya funktioner

Nu kommer SJs nya produkter och tjänster att finnas först på appen   

Tidigare har man lanserat nya produkter och tjänster först på biljettkontoren och sedan dom flesta på hemsidan http://www.sj.se och ett urval på mobilen.

Men nu har SJ vänt på det hela och kommer nu att först lansera nya produkter och tjänster på mobilappen och sedan på hemsidan http://www.sj.se och slutligen kanske på biljettkontoren.

SJ vill på detta sätt nå det stora växande antal personer so bokar sina resor via mobilen och ge dom först tillgång till nya produkter och tjänster.

Sedan kommer man att lansera huvuddelen men inte alla tjänsterna på hemsidan och biljettkontoren.

Detta är ett paradigmskifte som ligger i linje med utvecklingen där allt fler tjänster numera finns tillgängliga på mobilen.

För som som som inte vill eller kan använda sig av mobilen för sina bokningar finns det alltid möjlighet att besöka eller ringa till kundtjänst.

Men vill man ha tillgång till nyheterna – då bör man använda sig av en smart mobil.

17 svar to “SJ prioriterar mobilappen för nya funktioner”

  1. Tobias Says:

    Vad tänker du då på? Det är inget produktutvecklingen känner till.

    • arskortguldsj Says:

      Hej Tobias

      Hittills har man lanserat nya produkter och tjänster i följande ordning och i fallande omfattning dvs butikerna har omfattat fler produkter/tjänster än mobilappen.

      1 Butikerna
      2 Hemsidan http://www.sj.se
      3 Mobilappen

      Nu vänder man på det hela och produkterna/tjänsterna lanseras omvänd ordning tidsmässigt och med mobilappen kommer att innehålla fler funktioner än vad som finns på hemsidan och i butikerna dvs.

      1 Mobilappen
      2 Hemsidan http://www.sj.se
      3 Butikerna

      /Jan-Erik

  2. Tobias Says:

    Det förstod jag inget av alls. Vilka produkter menar du man endast kan köpa i appen, eller rent av senare i butiken?

    • arskortguldsj Says:

      Nja, inte att det är så men att man kommer att lansera nya produkter/tjänster först i mobilappen.

      Redan idag kan man bara välja valfri plats på snabbtågen i mobilappen men inte på hemsidan där man är hänvisad till det urval av platser som visas i platskartan.

  3. Olof Samuelsson Says:

    Ska bli intressant och se i vilken utsträckning SJ kan garantera att man som resenär får den plats man har bokat, exempelvis om man har bokat en plats för att antingen sitta i eller från tågets färdriktning.

    • arskortguldsj Says:

      Ibland kommer tågen tillbaka till utgångsstationen felvända och då kommer färdriktningen inte att stämma till dess man hunnit vända tågen.

      Oftast brukar man kunna lösa detta genom att man kan sätta sig på annan plats i tåget.

      Men i och med att man numera väljer plats mer aktivt finns det riks att det bli fler reklamationer pga av fel färdriktning.

      Men trots allt är det en förbättring att man lättare kan välja sin plats från en platskarta.

      • Olof Samuelsson Says:

        Helt klart en förbättring och ett steg i rätt riktning men som du säger ser även jag att detta är något som kommer öka reklamationerna.

        Det handlar inte bara om att tåg ibland kommer felvända vid förseningar eller av någon annan anledning, utan det finns även sträckor där tåg ändrar färdriktning (vänder) under resans gång.

        Jag antar att SJ kommer att uppdatera sina resevillkor för att frånsäga sig ansvar för dessa typer av platsbokningar om tåg som vänder under resans gång. Annars kommer nog reklamationerna öka lavinartat på specifika sträckor och främst från pendlare.

      • arskortguldsj Says:

        Detta att tågen ändrar körriktning under redans gång har jag faktiskt inte tänkt på.

        Ser dock i bokningen att man inte utlovar någon färdriktning utan man kan bara välja plats i tåget.

        Jag ser ingen information om i vilken riktning tåget går.

      • Olof Samuelsson Says:

        Citerar nu från SJ Prio’s senaste mailutskick:

        ”Full fart framåt – eller bakåt!
        Nu kan du äntligen själv välja plats, och i vilken riktning du vill sitta, när du bokar en resa med våra snabbtåg på sj.se eller i vår app!”

        Så där utlovar man att man skall kunna boka riktning.

      • arskortguldsj Says:

        Kan du se hur man väljer riktning?
        Jag kan inte det?

      • Olof Samuelsson Says:

        Det är precis som du säger att man väljer en specifik plats. Dock så markerar dom färdriktningen av tåget och stolens riktning i förhållande till färdriktningen.

      • arskortguldsj Says:

        Jag kollade på SJs hemsida och där ser man inte färdriktningen – inte jag i alla fall – men testa gärna för jag kan ha fel.

        Kolla gärna i appen hur det ser ut om man bokar Stockholm – Uddevalla tex . . .

        På den turen vänder man tåget i Herrljunga.

      • arskortguldsj Says:

        Nu har jag kollat runt och på tågen som vänder – i alla fall Stockholm – Uddevalla – så anges inte färdriktning vilket är logiskt.

  4. Karl-Gunnar Says:

    Det som idag saknas i platskartan på sj.se är möjligheten att stänga av funktionen och boka sin favoritplats som tidigare, dvs ange önskad vagn och plats och sedan hoppas att den är ledig. Nu får man upp max nio förslag på plats och får hålla till godo med en av dessa.
    Man kan prova att välja djurfri eller handikapp och får då några alternativa platser att välja på.

    I appen finns möjligheten att stänga av platskartan och boka som tidigare.
    Vi som bokar våra biljetter på PC eller Mac har alltså inte denna möjlighet utan hänvisas till att använda en smartphone. Jag skulle tro att de flesta som reser i arbetet bokar på en PC.

    För att försämra ytterligare för oss som reser i jobbet kräver SJ att man ska ha en smartphone med IOS eller Android. I mitt företag har vi genomgående Windows-telefoner och vi måste nu komplettera med en särskild telefon för att kunna boka den plats som vi önskar.

    SJ svarar att men kan ringa till kundtjänst och be dom boka! Och detta efter att SJ satsat massor för att man ska få kunderna att boka själva? (De sa till och med att man kan besöka en resebutik för att få hjälp)

    Det här är en klar försämring från det tidigare systemet. SJs kanske största konkurrent på de långa linjerna är SAS, och de har en fullt fungerande app för alla plattformar.

  5. Karl-Gunnar Says:

    Man kan ju också tänka på alla som inte kan eller vill ha en smartphone, på grund av dålig syn eller motorik, Många äldre saknar därför smartphone.

    Vi som använder Windowstelefoner kanske inte är så många, några procent kanske, men det blir många i reella tal ändå, och många företag har just valt den telefonen bl.a. för att man vill köra Windows 10 på alla plattformar.

    Det känns som att SJ nu försöker fokusera på en enda målgrupp och ger upp övriga. Hur klokt är det. Återigen, se på SAS som satsar på alla plattformar.

    Jag har tagit upp detta med SJ men bara mötts av snorkiga svar, typ gå till en resebutik eller till nåt av våra ombud.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: