På fel plats vid rätt tidpunkt

I rusningstid kör SJ med dubbla sammankopplade X2000-tågsätt vilket innebär att det är viktigt att man väljer rätt tågdel när man går ombord.

För väljer man fel får man avvakta till nästa station för att byta till rätt del då det inte går att gå emellan de två tågen.

Att tåget består av två delar och var vagnarna finns i tåget skyltas normalt på stationerna.

Men erfarenheten från många resor med sammankopplade tåg visar att väldigt få resenärer uppfattar detta och därför borde SJ se till att det ropas ut på stationerna att tåget består av två delar utan möjlighet till genomgång.

För annars uppstår det som denna lilla video visar – nämligen att resenärerna måste springa gatlopp till den sista delen av tåget för att komma till rätt vagn.

Var man medveten om att man skulle åka bak i tåget hade man haft möjlighet att ställa sig på rätt plats på perrongen.

Så SJ – se till att Trafikverket ropar ut att tåget är uppdelat inte bara på Stockholm C utan även på mellanliggande stationer som här Södertälje Syd och sedan Katrineholm.

9 svar to “På fel plats vid rätt tidpunkt”

  1. Karl-Gunnar Says:

    Vagnsordningen skyltas, men för den ovane resenären kan det på vissa stationer vara svårt att veta från vilket håll tåget kommer. Jag har sett det i Linköping, där det av någon outgrundlig anledning kan vara svårt att orientera sig. Även på andra okända stationer kan man behöva karta och kompass för att orientera sig och veta varifrån tåget kommer.

  2. jocke Says:

    Ska ärligt talat säga att det är svårt att veta vilket håll tåget kommer ibland. Speciellt på kvällen, men även dagtid. Om man kommer från ett annat håll med ett tåg till en station man inte varit så ofta. Man borde ha koll om man bor i stan där man stiger på.

    Sedan fattar nog inte alla att tåget är så långt som det är heller. Men frekventa resenärer borde lära sig, ha något riktmärke på var de olika vagnarna stannar och vilket håll som är norrgående riktning.

  3. Axel Olofsson Says:

    På den gamla goda tiden fanns skyltar på stationen där vagnsordningen visades. Jag tror de bestod av platta plastvagnar som man fäste nummer på. Vagnarna kunde vara i olika färger för 1 klass, 2 klass, lok och godsvagnar. EN vagn kunde tillochmed ha två färger om det var delat mellan 1 och 2 klass eller 2 klass och gods.

    Det enda som finns kvar är skyltar i taket ”Vagnläge B”. Och skyltställen, som är tomma och används för grafitti istället.

    Att bara skylta vagnsordningen (eller ropa ”första klass går främst i tåget”) hjälper inte så mycket, om man inte vet om tåget stannar längst fram eller längst bak på perrongen.

    På den gamla goda tiden fanns gott om vagnar och alla tåg ingick i omloppsplaner, så man visste alltid vilka typer av vagnarom ingick.
    Om det är svårt idag, med alla inställda tåg och hastiga reparationer, kunde man väl åtminstone ha en monitor på plattformen, där vagnsnumren visades, då är det lätt att justera om något hänt.

  4. Olof Samuelsson Says:

    Är det ingen som som orienterar sig m.h.a vagnlägesskyltarna längre? Hade ju kanske varit något för SJ att implementera i sin app.

    • Axel Olofsson Says:

      Skyltarna hänger där dom gör, men all information om vilket läge man ska gå till är borta

      • Olof Samuelsson Says:

        Jag tycker att vagnlägesskyltarna ger tillräckligt med information för resenären i kombination med ordningen av vagnarna på tågtavlan. Sedan finns det enligt min egna erfarenhet allt stationer där man har lämnat kvar information om dessa, även om denna information är väldigt förlegad.

  5. Thomas Rådén Says:

    Detta påminner ju om den kaotiska tågscenen i filmen Semestersabotören:

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: