Att dra kortet eller inte? – Det är frågan

När man handlar mat och förfriskningar i bistron på sitt SJ Årskort Guld brukar jag lämna kortet till bistroansvarige som då drar kortet i den betalningsterminal som finns i kassan eller ber mig göra det eller så knappar denne helt enkelt knappar in köpet manuellt.

Men oberoende om det är jag eller personen i kassan som drar koret så fungerar det inte utan denne få sedan manuellt knappa in uppgifterna.

Så jag har två frågor till SJ

1 Skall man dra kortet i betalningsterminalen eller inte?
2 Varför fungerar kortet inte i betalningsterminalen?

Ingen stor fråga men jag och många andra som har SJ Årskort Guld undrar vad det är som gäller och vad vi förväntas göra.

Att dra kortet eller inte – Ja, det är frågan.

9 svar to “Att dra kortet eller inte? – Det är frågan”

  1. Tobias Says:

    Mitt kort fungerar alldeles utmärkt. Det blir ”0”, såvida jag inte väljer något utöver det som är ”gratis”.

  2. Kalle Says:

    Lite om en annan video här, uppgifterna kommer från en butikschef:

    Om du handlar på ICA är det inte slumpmässigt om det blir avstämning. Det är flera faktorer som spökar. I grunden finns det flera klasser/nivårer som kunden kvalar in till.

    När kunden är ny i systemet befinner han sig i den lägsta klassen. Då blir det manuell avstämning. Om kunden klarar avstämningen flytas han upp i klasserna och det blir färre avstämningar.

    Vid den högsta klassen sker i princip aldrig någon avstämning. Avstämning kan dock ske om köpbeteendet avviker från det normala. Antal varor, typ av varor, tid i butik är viktiga faktorer.

    Det är därför som risken för manuell avstämning faktiskt är större när kunden handlar få eller bara enstaka varor än då kunden handlar varor för flera hundra kronor.

    • arskortguldsj Says:

      Exakt så är det har jag noterat.

      Jag testade att scanna 10 saker och sedan plocka bort dom gennom att ”minus-scanna” och det gav ofelbart avstämning.

      Sedan berättade man för mig att är man länge inne i butiken och handlar få varor så åker man på avstämning.

      Systemet är vettigt men vad jag vänder mig emot är att ICA mörkar detta och påstår att de alltid är slumpen som gör att man plockas ut för avstämning – och det stämmer inte.

      • Kalle Says:

        Fast det är inte rimligt att hela tiden manuellt stämma av hederliga stamkunder. Till slut tröttnar ju kunden och beger sig till konkurenter istället.

        Kanske kommer ICA att flytta upp dig till en högre nivå efter samtalet? Om du aldrig haft fel så borde du tillhöra nivåer där man bara tillämpar avstämning undantagsfall – inte fem gånger i följd.

        Vore intressant att veta om din svit av avstämningar upphör nu när du påtalat problemet.

      • arskortguldsj Says:

        Jag har inte varit i kontakt med ICA om detta.

        Men jag scannar numera väldigt sällan.

        Vill inte behöva göra det jobb som dom kan göra effektivare i kassan och dessutom riskera att schavottera vid ideliga avstämningar.

        Ingen stor sak men numera låter jag kassörskan göra jobbet.

        Eventuell väntetid vid kassan kompenseras av att jag kan plocka ihop varorna snabbare om jag inte behöver scanna dom .🙂

  3. Kalle Says:

    Se upp bara så inte ICA följer SJs exempel och tar extra betalf för den manuella kassaservicen!😀

  4. Erik Backlund Says:

    Det är rena hazardspelet att använda årskortet i bistron. Ibland fungerar det utmärkt, lika ofta krånglar det. När det krånglar är det upp till personalen att improvisera.

    Oftast agerar dom så att kunden inte blir lidande, men inte alltid. Jag har flera gånger varit med om att inte få någon mat i bistron därför att apparaten vägrar att registreta mitt guldkort, och personalen då säger att jag måste betala för maten.

    Jag har skrivit två mejl till SJ’s kundtjänst och utförligt beskrivit problemet och bett om ett svar, men dom svarar inte!

    Jag har ringt till SJ bizz och berättat om mina mejl, och även då telefonledes fått löfte om ett svar från SJ, men ingenting händer! Det är ynkligt! SJ BORDE SKÄMMAS!

    Erik Backlund

    • arskortguldsj Says:

      Har man problem med att hantera årskortet i kassan är det upp till SJ att hantera detta så att kunden inte drabbas.

      Det enklaste är att bara låta köpet passera med 100% rabatt.

      Du skall naturligtvis ine betala för något du redan betalat för.

      Har du trots allt gjort det är det bara att reklamera köpet och be om återbetalning + ”hanteringsavgift”.

Kommentera

