Är internet snart på väg ut ?

Just nu finns det stor efterfrågan på internetanslutning på tågen och tex SJ kan inte möta efterfrågan på kapacitet.

Men frågan är om detta egentligen är en övergående fas.

Dom flesta operatörer erbjuder numera allt billigare mobilt bredband med allt större potter.

Själv har jag abonnemang hos Hallon och förbrukar trots ivrigt Youtubetittande bara en bråkdel av min internetpott.

Fortsätter trenden med allt större internetpotter i abonnemangen finns det ingen anledning att logga in på tågens internet när man redan har tillräcklig kapacitet i mobilen.

Så i alla fall jag tror att internet på tåg är på väg ut på samma sätt som telefonautomaterna och faxarna som en gång i tiden fanns på tågen.

Men vad tror du?

Produktion ARONIA | Film, Haninge
"Dokumenterar din verklighet"

16 svar to “Är internet snart på väg ut ?”

  1. Kristina Nilsson Says:

    Jag åker ofta nattåg till Norrland. Finns sträckor där mitt abonnemang är ”pinnlöst”. Vore fint med SJ-anslutning. 😊

    • arskortguldsj Says:

      Problemet är att har du ingen ”pinne” har troligen SJ inte heller någon ”pinne”.

      • Robert Says:

        Nej, den uppkoppling SJ tillhandahåller på sina tåg är ”bredare” än vad en enskild operatör kan tillhandahålla sina slutanvändare.

      • arskortguldsj Says:

        Jo, kanske det men är det avgörande i framtiden?

        Särskilt som det är frågan om inloggning ( ibland ) och begränsad pott.

        I alla fall jag bryr mig inte att logga in på tåget eller tex gymmet.

  2. Jonatan Gonte Kindh Says:

    En ganska påtaglig skillnad är att SJ har antenner som både är fysiskt större och dessutom placerade utanpå tåget – därför kan de ha täckning när mobilen misslyckas.

    Men visst, sett till datapott så behöver jag inte SJs internet,
    så en alternativ väg är bättre signalförstärkare för mobilnät.

  3. thomasraden Says:

    I Norge är det troligen större efterfrågan av internet på tåg där pendlare ska jobba med sina laptops.

    Då är det enklare att koppla upp sig med laptopen mot tågnätet istället för att använda mobilen som ett trådlöst modem.

    Fördelen på det trådlösa tågnätet är att det finns tre operatörer som det går data över, alltså en stor redundans, troligen samma princip som Icomeras system på SJ tågen.

    På NSB lokaltågen så har vi också internet.

    Här är det fler som använder sina mobiler, och där vi ju samma fördel som i Sverige att billigt pris med stor datakvota blivit tillgänglig så att folk flest har råd till att surfa endast via 3G eller 4G utan problem.

    Så jag håller med dig, om inte operatörerna bygger ut alla sina nät längs järnvägen till bättre täckning, t.ex. i Norrland, så kommer kunderna nog att tröttna mer och mer på att koppla upp sig mot det trådlösa nätet i tåget.

  4. Peter Says:

    Gratis internet via oskyddade nät är ju som och be om att bli rånad mitt på gatan. Skulle aldrig ansluta till ett oskyddat nät utan att använda mig av vpn.

  5. Kalle Says:

    Har en bekant i hotelbranschen. Han säger att gästerna nästan alltid frågar om Wifi. Så viktigt idag när mobilen fungerar som en ständigt uppkopplad persondator.

    Särskilt utländska gäster är måna om Wifi. Är helt avgörande om gästen väljer hotellet. Tycker själv att SJ misskött det här.

    På det flesta bussbolag är ”gratis” wifi idag en självklarhet. Och när wifi inte funkar blir resenärerna väldigt missnöjda. Och pratar man med missnöjda tågresenärer så är uppkopplingen en fråga som snabbt kommer upp.

    • arskortguldsj Says:

      Jo just nu finns det en eterfrågan på WiFi både på tåg och hotell men på sikt gissar jag att det försvinner i alla fall på tågen.

      Den tekniska lösningen på tågen är mer komplex och dyrbar medan på ett hotell är själv internetaccessen enkel och billig via fiber.

      Det enda man behöver bygga är WiFi-nätet med enkla repeatrar i byggnaden.

      • Kalle Says:

        Jo, visst är det nog så. När priserna går ned på mobil data så försvinner nog efterfrågan på wifi. Ungefär som när efterfrågan på fasta telefonabonnemang snabbt minskade då mobiltele blev lika billligt alternativ.som den fasta telefonen. Tycker dock att det är svagt att SJ inte kan få ordning på sin wifi då den idag är fungerande standard på de flesta långfärdsbussar. Det brukar ibland ursäktas med att det finns så många vagnar att hålla reda på…

  6. Olof Samuelsson Says:

    Använder nästan aldrig offentliga WiFi-hotspots då det i majoriteten av fallen erbjuder väldigt dålig säkerhet, folk litar blint på att de använder sig av exempelvis SJ’s WiFi när de ansluter till ett WiFi vid namnet ”SJ” det skulle rent teoretiskt kunna tillhöra vem som helst.

    Använder hellre mitt egna 3G/4G då får jag mer kontroll över uppkopplingen och jag delar inte heller på hastigheten med ett tiotal andra medresenärer.

    Datamängden som SJ erbjuder är det största argumentet till varför jag dock väljer bort att använda mig utav det. Tycker det är lite skrattretande att SJ ofta marknadsför att det är de bästa sättet att resa på som man kan arbeta samtidigt på, med en sån liten surfpott tror jag tyvärr att många idag inte får så mycket jobb gjort på sin resan.

    Tycker att många resebolag i Sverige erbjuder väldigt osäkra lösningar överlag och jag kan tycka att somliga verkligen borde se över vad dom egentligen erbjuder sina kunder utifrån vad kunderna behöver.

    • arskortguldsj Says:

      Tack för dina värdefulla kommentar.

    • Jork Says:

      Vet inte hur mycket du jobbar på tåget men 200 MB räcker bra för outlook mellan Stockholm och Malmö senast i fredags 🙂 flera andra företag har sämre surfpotter än SJ. VIssa har en maxmängd per månad, vilket inte ökar incitamenten att resa med de ofta.

  7. Olof Samuelsson Says:

    Jork…Hur folk arbetar är högst individuellt. Att utgå från att jobb enbart är förknippat med att maila, kanske är fallet för ett fåtal resenärer men så är absolut inte fallet för mig och jag är med stor sannolikhet inte ensam om detta.

Kommentera

