"Barnöl" och kommande resa till Narvik

Är på väg hem från Skövde med X2000 och njuter av en alkoholfri "Barnöl" och berättar om en kommande resa till Narvik där jag skall spetsvända i början av mars.

Häng med och lyssna på mina planer.

9 svar to “"Barnöl" och kommande resa till Narvik”

  1. Olof Antonsson Says:

    Kul med en lite längre resa igen. Vad jag erfar skall SJ göra en mångmiljonsatsning på upprustning av nattågsflottan. Vet du något mer? Tydligen har Sthlm-Malmö-sträckan varit omåttligt populär, kanske har det vägt in i beslutet.

  2. Erik Backlund Says:

    Kunde du boka en andraklass sovvagnskupé utan kostnad när det saknades en förstaklassovvagn? Jag gjorde resan för 2 veckor sedan och ringde kundtjänst och frågade om det var möjligt att boka en andraklass sovvagnskupé utan kostnad när första klass saknades.

    Jag fick till svar att det gick inte. Skulle jag med mitt guldkort boka
    en andraklass sovvagnskupé så fick jag dom två bäddarna ”gratis”, men skulle få betala för den tredje bädden.

    Jag fick i stället boka en förstaklasskupé till Boden, stiga upp 5 på morgonen, gå femtio meter framåt i tåget för att sedan få en sittplats på samma tåg på sträckan Boden-Narvik. Så var det tänkt.

    Nu blev det inte så. När jag klev på tåget på Stockholm C frågade jag tågpersonalen om det fanns någon ledig andraklasskupé då jag skulle ända till Narvik. Det fanns det så jag bytte min förstaklasskupé till en andraklasskupé.

    Så det löste sig tack vare den hjälpsamma tågpersonalen, men enligt kundtjänst så skulle jag betala för en andraklasskupé, även om det saknades en förstaklassovvagn på tåget.

    Erik Backlund

    • arskortguldsj Says:

      Hej Erik

      Jag har kollat min biljett och det står två platser och texten egen kupé så jag hoppas att det verkligen blir det.

      Varför den tredje sängplatsen inte finns med i bokningen vet jag inte men jag hoppas att det stämmer att det bara är jag i kupén.

      Det var inget som helst problem att boka egen kupé men jag var tvungen att göra bokningen via kundtjänst.

      Kan inte påminna mig var jag fick uppgiften om att man kan boka egen 2 klasskupé om det inte finns 1 klass men det fungerade i alla fall.

      Lite märkligt att det inte fungerade för dig.

      För alternativet att åka 1 klass till Boden och sittvagn från Boden hade inte varit aktuellt för dig.

      Jan-Erik

    • arskortguldsj Says:

      Nu kom jag på var jag fått uppgiften att man vill ha en egen kupé och det var i samband med bokningen där det stod:

      Om du har Årskort Silver eller Årskort Silver Plus och vill uppgradera dig till egen kupé så hjälper vi dig gärna på 0771 – 75 75 75.

      Jag tolkade det som att det inte skulle kosta något med egen kupé och det stämde för mig – men inte för dig – av någon anledning.

  3. Erik Backlund Says:

    Hej ÅGK

    När jag ringde till kundtjänst hänvisade jag till just den texten och menade på att då kostade det väl ingenting att boka en egen andraklasskupé om man har ett guldkort. Efter mycket konfererande med kollegerna kom killen i kundtjänst fram till att så var det inte. Men förmodligen hade han fel. Det är i så fall inte första gången jag får ett felaktigt svar från kundtjänsten, långt därifrån. Han menade i alla fall att texten var olyckligt formulerad och lätt kunde misstolkas. Du får berätta sedan hur det gick för dig.

    Erik Backlund

    • arskortguldsj Says:

      Hej Eric

      Tack för att du återkom.
      Jag skall borra vidare i frågan och återkomma.

      Jan-Erik

    • arskortguldsj Says:

      Hej Eric

      Har nu kollat i SJs interna säljdokumentation och den ger tyvärr ingen ledning.

      Dessutom upptäckte jag en del andra konstigheter så sammanfattnings är det hela väldigt oklart.

      Nu löste det sig för dig i alla fall och förhoppningsvis kommer det att fungera även för mig.

      Tack för att du lyfte frågan.

      Jan-Erik

  4. Thomas Raden Says:

    Kom ihåg att testa Souvas rätten om du kan. Om den finns. Av en outgrundlig anledning så blir det istället ofta serverat renskav när jag har åkt. Inte dåligt det, men Suouvas är bättre. Jag funderar på om denna rätt endast lastas på i Norrland. Fint om du kan fråga personalen om det.

Kommentera

