Min egna "Tysta avdelning"

Vill man ha lite tyst omkring sig när man åker tåg så finns det på många tåg sk tyst avdelning där man skall ha mobiler och ljudsystem avstängda eller i tyst läge.

Inte så sällan fungerar det inte utan många resenärer helt enkelt inte förstår eller struntar i ljudförbudet.

Inte så sällan tror man att just den tysta avdelningen är till för att ringa mobilsamtal eller prata lite ostört utan att man tänker på att man då stör andra resenärer som just valt tyst avdelning för att få det lite tyst.

Jag har slutat att åka i tyst avdelning för jag blir lite irriterad av att dom resenärer som inte kan vara tysta utan använder mig av ett tättslutande hörlurar som jag istället fyller med eget ljud tex ljuv musik från Spotify.

På detta sätt skaffar jag mig en egen "Tyst avdelning" som jag kan ha med mig överallt på alla tåg.

Här tipsar jag om ett par hörlurar som kanske inte är billiga – men ruskigt bra och väl värda att investera i – i alla fall om du vill ha en skön avslappnad tågresa.

12 svar to “Min egna "Tysta avdelning"”

  1. Kalle Says:

    Du som så ofta åker till Katrineholm: Har du något tips på något bra fik eller annat som du gillar med den staden?

  2. Kalle Says:

    Tackar för tipset. Åker dit nästa vecka. Har aldrig stigit av i staden där Göran Persson var HSB under många år. Sägs att folk ännu inte förlåtit honom alla gatuavstängningar han genomförde..

    • arskortguldsj Says:

      Kände inte till detta men har noterat att en massa gator är avstängda på ett sätt som jag inte riktigt har förstått tanken bakom.

      PS: Många handlar med sig godsaker från Sultans när dom lämnar Katrineholm med tåg.

  3. Thomas Raden Says:

    Har du testat lurar som har mikrofoner som eliminerar lågfrekventa ljud? Det finns ju en hel del, men det verkar som att dom flesta inte ger särskilt bra ljud på musik. Bose Quietcomfort 20 använder jag mig av, och det funkar ganska bra.

    • arskortguldsj Says:

      Japp, jag har testat dom och framförallt Boses och dom är riktigt bra.
      Nu har jag dessa hörlurar för videoredigering och då vill jag ha hörlurar med ”rak” återgivning och då är dessa väldigt bra.
      Sedan tar jag med dom även på tåget ( och bussen ) för att lyssna på mobilen.
      Men som sagt var – brusreducerande är ännu bättre om man vill lägga ned pengarna för dom.

  4. Thomas Raden Says:

    Sedan finns ju Shure SE846….örongodis för oss som lyssnar på klassisk musik og jazz….

  5. Kalle Says:

    Hur redigerar du dina filmer? Har du någon mjukvara som du särskilt gillar?

    • arskortguldsj Says:

      Jag redigerar i Sony Vegas 12 som jag använt i flera år.

      Funkar bra för det jag vill ha gjort även om jag helst skulle ha velat ha startat med Adobes Premiere Pro.

      Kanske jag byter vid något tillfälle men Sony Vegas funkar för mig.

      Bilder redigerar jag i Adobe Lightroom 6.

  6. Thomas Raden Says:

    Om det är jazz, så kommer här en låt med en sällsynt taktart, liknande tågdunk. Cannonball Adderley, Fun:

  7. arskortguldsj Says:

    Jam den svänger det om – rejält. 🙂

Kommentera

