Krösatåg "Albert Engström" i Katrineholm

Stiger av i Katrineholm och upptäcker på andra sidan perrongen ett X11 Krösatåg "Albert Engström" som är lite av en främmande fågel på dessa breddgrader.

Efter en stund drog tåget söderut till Småland där det hör hemma.

2 svar to “Krösatåg "Albert Engström" i Katrineholm”

  1. Kalle Says:

    Tack för bra filmer. Hur riggar du upp kameran när du åker? Är det en vanlig tripod utomhus och någon sorts klämanordning i bord i vagnen?

    Har sett en del selfi-sticks som funkar ungefär så¨och som blivit så populära bland tv-bolagens reportrar. Dessa reportrar använder vanliga smartphones, men en nackdel ännu så länge är att det inte blir så mycket djup i bilden. Alla avstånd blir lika skarpa…

    • arskortguldsj Says:

      Även om jag ibland använde mig av mobiltelefonens kamera så filmar i huvudsak allt med min Canon videokamera Canon Legria HF G25.

      Det är samma kamera som jag använder mig av tillsammans med tre likadana kameror när jag filmar event.

      Kameran är monterad på en JOBY GorillaPod Focus med kulled som är nog den kraftigaste varianten som finns på marknaden.

      Hur jag monterar det hela på tågen variera lite beroende på vilket tåg jag åker med. Ibland ställer jag kameran monterad på Gorillpodden på ett bord men inte så sällan klämmer jag fast den på motstående säte där den är mindre känslig för skakningar eller ovanpå ryggsäcken som jag placerar på motstående säte.

      Lite knepigt förutom att hitta plats att ställa kameran är att jag dels inte vill filma andra resenärer och dessutom undvika det ljusa fönstret som gör att jag blir en skuggfigur.

      Utomhus monterar jag kameran på papperskorgar, bänkar eller ställer den på marken eller håller den i händerna – lite beroende situationen.

      Nedan ser du hur det kan se ut.

      Återkom gärna om du har några fler frågor.

Kommentera

