Valborgsmässoresa med förhinder – mycket förhinder – Del 4

Jag skulle spendera valborgsmässoafton med att göra en palett av småresor norrut och hade denna gång bokat ett större antal tåg för att vara säker på att få plats på tågen.

Men redan när jag kom ned till Handens pendeltågsstation insåg jag att något stort var fe och dagen inte skulle bli vad jag hade tänkt mig.

I den här etappen anländer jag i Uppsala för andra gången efter att vänt på Arlanda C. I Uppsala möts jag av det traditionsenliga valborgsmässofirandet i det fina solskenet.

Vi fortsätter sedan mot Gävle för att vända där men även denna gång spelar tidtabellen mig ett spratt och det blir Söderhamn i stället.

Efter att utforskat stationen i Söderhamn är det dags att börja återfärden till Stockholm och i denna sista etapp får ni följa på min resa tillbaka till Stockholm.

PÅ resan passerar vi åter Uppsala i snigelfart och jag får tillfälle att reflektera över detta med att åka tåg och att det alltid händer något – värt att uppleva och berätta.

Häng med på sista delen av denna resa så förstår ni hur allt hänger ihop.

4 svar to “Valborgsmässoresa med förhinder – mycket förhinder – Del 4”

  1. Karl-Gunnar Says:

    Trevligt reportage!

    Får mig att fundera på samhällets känslighet för störningar i infrastrukturen, i det här fallet, el-distributionen. Vid ett större elfel stannar all tågtrafik. Förr hade man reservlok (ånglok) utplacerade på strategiska platser som kunde dra ett tågsätt förbi den l-lösa sträckan Det skulle väl hjälpa om el-felet är begränsat.

    Hur ser vår krisberedskap ut idag?

    Trafikverket har initierat en utredning om vad som skulle hända om Öresundsbron slås ut. En liknande utredning borde göras avseende tågtrafiken.

    • arskortguldsj Says:

      Tack!

      Det här är en fråga som även intresserar mig men jag har tyvärr ingen kunskap, insikt och insyn hur en sådan beredskap fungerar.

      Jag har en föreställning om läget men inga fakta som understödjer den.

      Så jag måste be att få bli dig svaret skyldig.

  2. saythegamerswe Says:

    Trevlig video som alltid Jan!

    På tal om trevliga stationer och stationsmiljöer så kan jag rekommendera dessa små ”stationspärlor”: Kvicksund, Ludvika och Jönköping, alla vackert belägna precis intill vattnet så det skulle vara kul att se dig åka till dessa ställen nån gång. Och varför inte också ta en sväng på Fryksdalsbanan nu när äntligen den vackra sommaren börjar komma 🙂

    Fortsätt med det grymma jobbet!

    • arskortguldsj Says:

      Hej Karl-Gunnar

      Tusen tack för tipsen.

      Detta tillsammans med egna idéer innebär att jag har en massa trevliga tågresor framför mig.

      Åter tack för dina inspirerande förslag.

      /Jan-Erik

Kommentera

