Slut med efterköp av SJs biljetter

Tidigare har man haft möjlighet att köpa biljetter till SJs tåg 10 minuter efter avgång via SJs hemsida eller SJs mobilapp.

Detta är på väg att försvinna och och inom kort måste man se till att man har biljetten klar INNAN man stiger ombord på tåget.

Undantag är resor med Tåg i Bergslagen/SJ och viss trafik i norra Norrland (?).

Kan man inte köpa biljett innan påstigning pga av tekniska problem löser man det på plats på tågen.

Funktionen efterköp har redan försvunnit från hemsidan och kommer även att tas bort från mobilappen.

3 svar to “Slut med efterköp av SJs biljetter”

  1. Olof Samuelsson Says:

    Är detta något man nu tar bort för att resenärer missbrukar detta? Tänker mest på avgångar som saknar ombordpersonal eller är de så att resenärer har hoppat på tåget och väntat med att köpa biljett tills en ombordare kommer för att avisera och att man först då köper från den station man är närmast?

    I övrig, har du provat SJ LABs appen? Tycker funktionen ”Hitta obokad plats” kan vara en bra tilläggsfunktion i vanliga appen, händer ganska ofta för mig att jag behöver boka om min biljett p.g.a förseningar och då får jag en ny plats men det är inte alltid detta fungerar eller hinns med och då kan denna funktionen vara bra att ha.

    • arskortguldsj Says:

      ”Är detta något man nu tar bort för att resenärer missbrukar detta? Tänker mest på avgångar som saknar ombordpersonal eller är de så att resenärer har hoppat på tåget och väntat med att köpa biljett tills en ombordare kommer för att avisera och att man först då köper från den station man är närmast?”

      Jag vet faktiskt inte vad som är skälet till att man tagit bort/skall ta bort funktionen och SJ har inte valt att kommentera detta. Din teori kan vara rätt men det är inget jag vet något om.

      ”I övrig, har du provat SJ LABs appen? Tycker funktionen ”Hitta obokad plats” kan vara en bra tilläggsfunktion i vanliga appen, händer ganska ofta för mig att jag behöver boka om min biljett p.g.a förseningar och då får jag en ny plats men det är inte alltid detta fungerar eller hinns med och då kan denna funktionen vara bra att ha.”

      Skall var ärlig att jag inte riktigt förstår hur du tänker.
      Att visa samtliga lediga platser är inte möjligt och jag gissar att man helt enkelt inte vill visa bokningsläget.

      Men återkom gärna och hjälp mig att förstå hur du tänker. 🙂

  2. Olof Samuelsson Says:

    Min take är att resenärer har hoppat på tåg och inväntat att köpa biljetter tills man vet att en ombordare är ombord samt att man väntar så länge som möjligt med att köpa biljett för att köpa sin biljett vid en senare station och på så sätt betala mindre för sin resa.
    Av mina tågresor de senaste året så har jag behövt avisera min biljett ett väldigt fåtal gånger hos SJ, dels för att ombordare inte funnits men också för att man helt enkelt inte genomfört avisering.

    SJ labs appen är en separat app till den vanliga SJ appen. Där testar man olika funktioner bla. funktionen ”Hitta obokad plats”. Denna funktionen är begränsad och verkar bara fungera på ett fåtal sträckor just nu. Exempelvis Göteborg-Stockholm

Kommentera

