Så här fungerar SJ Årskort ?

Jag får ofta frågor om SJs årskort, vad dom kostar, var man kan resa med dom och hur man gör när man reser med kortet.

I den här videon svarar jag på dessa frågor och lite till som kan vara bra att veta om man är intresserad av att skaffa ett SJ Årskort.

Har du fler frågor kring SJs årskort eller tågresande i allmänhet är det bara att höra av sig.

Ha en bra resa . . . .

6 svar to “Så här fungerar SJ Årskort ?”

  1. janrem Says:

    Kan man ”frysa” kortet, exvis vid sjukdom eller längre utlandsvistelse? Vad händer med kortet om SJ missar en upphandling till förmån för en annan operatör på en sträcka som man ofta nyttjar?

    • arskortguldsj Says:

      Hej

      Bra frågor som jag borde tagit upp i videon men det får istället bli här:

      Man kan inte frysa kortet.

      Om det sker förändringar i utbudet som gör att man inte kan använda kortet så kan man lösa in det. Man får då tillbaka i proportion till den återstående tiden.

      Detta står i avtalet och hur det regleras.

      Jag tror att jag bara hört om ett sådant fall men jag är lite osäker på bakgrunden i det aktuella fallet.

      /Jan-Erik

  2. Erik Backlund Says:

    Hej Åkg!

    Du glömde att nämna den viktigaste skillnaden mellan silver- och guldkortet, nämligen nattågen. I silverkorten ingår nattågskup’e i andra klass, i guldkortet nattågskup’e i första klass, vilket är en enorm skillnad. I första klass har du en egen kup’e med en mycket bättre säng än i andra klass och egen dusch och toalett. Du kan dessutom kostnadsfritt ta med dig ytterligare en passagerare om du har guldkort (gäller BARA på nattågen). Dessutom ingår en frukost som inte ingår i andra klass. Jag reser ganska mycket nattåg, så för mig är detta den stora fördelen med ett guldkort.

    F.ö. vill jag starkt rekommendera att man lägger till ett resplus, trots extrakostnaden på 16000 kr. Då får man ett kort som gäller för praktiskt taget ”allt utom flyget” i hela Sverige, med några få undantag som du ju räknade upp.

    Jag har haft mitt årskort i 10 månader, jag har rest för ca 3 ggr inköpspriset. Det låter mycket, men då ska man veta att normalpriset på t.ex. sträckan Malmö-Narvik första klass nattåg ligger på ca 6000-7000 kr. Det här är det bästa köpet jag någonsin har gjort.

    Sverige är fantastiskt, och att åka tåg, från Simrishamn i söder till Riksgränsen i norr, och uppleva de olika landskapen och årstiderna är magiskt!

    Erik Backlund

    • arskortguldsj Says:

      Hej Eric

      Jag kan inte annat än instämma i allt du skriver och jag missade detta med nattågen.

      Kan lägga till att tar man med en extra resenär i 1 klass så ingår även nattågsfrukost för medresenären.

      Det stämmer att om man reser mycket är SJs årskort – även det dyraste – en väldigt bra affär och jag är mer än nöjd med alla årskort som jag köpt under mina år.

      Tack för förtydligandet om nattågen som kommer med i nästa uppdatering av videon om årskorten. 🙂

      Jan-Erik

  3. thomasraden Says:

    Vad av måltider ingår i ett SJ Guld årskort? Är det obegränsat med mat från bistron när man åker, dag som natt?

Kommentera

