Arlanda C stationsavgift förklarad

Om man stiger av tåget på Arlanda C och skall upp till flygplatsen eller tvärtom måste man om man är vuxen betala en stationsavgift på 120:-.

Är man barn dvs under 18 år kostar det ingenting.

Här förklarar jag bakgrunden till stationsavgiften och hur man betalar den – antingen inbakad i biljettpriset eller separat.

2 svar to “Arlanda C stationsavgift förklarad”

  1. Alexander Lukas Says:

    Du glömde säga en mycket viktig sak både i början och slutet på ditt inslag.
    När banan byggdes under tidigt 1990 tal var Mats Odell (kd) kommunikationsminister. Staten lånade då ut 1.5 MILJARDER kr i ett långfristigt lån till de dåvarande ägarna för bygget av stationen.

    Det bör inte stå oemotsagt att ”det kostar en del att driva en sådan här station”.

    Som jag ser det betalar varje resenär till denna sk stationavgift 2 gånger. En gång i avgift för biljetten samt en gång via skattsedeln.

    Hade jag producerat filmen så hade jag dessutom i konkurrensens tecken meddelat hur man åker ”utan avgift” till Arlanda; med buss 573 från Märsta.

    • arskortguldsj Says:

      Tack för dina kommentarer som jag skall ta till mig och försöka återkomma till i ett annat sammanhang.

      Vad det gäller alternativet att åka till Arlanda ”utan avgift” med buss 573 från Märsta tror jag att jag tagit upp detta i annat sammanhang tidigare men det är värt att notera.

      Själv skall jag ta den vägen – eller rättare sagt ännu smartare –
      nattbussen från Vasagatan direkt till Arlanda för en tidig charteravgång inom kort.

      Tack för dina synpunkter och kommentarer.

Kommentera

