Matrapport från 50B

Lunch idag: Fiskgryta, råkostsallad med aioli och aprikoskompott. Valt bort smörgås, frukt och säkerligen några andra tillbehör.

Som förmodligen några av mina läsare noterat har signaturen lite plötsligt och överraskande blivit tagen av spåren för ett omfattande akut underhåll.

Just nu är det lite stopp i processen och jag väntar på ledigt spår framför mig och den trevliga personalen vet lika lite som på järnvägen när det blir ledig plats. :-)

Under tiden njuter jag av superfin service och god mat precis som på tågen och kan notera att mat och service på sjukhus och tåg är klart bättre än sitt rykte.

Maten levereras från Sodhexo och värms i mikrovågsugn i sin "plastgryta" och öppnas lite överraskande i botten så att det rinner ut på tallriken.

Det finns upp till 8 olika rätter med alla varianter av tillbehör och dryck att förbeställa och man får den serverad på plats eller om man vill som självtag i matsalen.

Alkoholhaltiga drycker serveras inte men i gengäld finns det nog inget förbud att anhörig tar med sig en liten vinflaska.

Förutom lunch och middag får man naturligtvis precis som på tågen en omfattande frukost med allt som man kan tänkas vilja ha.

Vad hela nöjet kostar mig per dag vet jag inte men det vet säkert någon av mina läsare – men det väl vad Dagens rätt kostar i SJs 1 klass?

– Vad har detta med tåg att göra ?

Tja, inte annat än att mat på tåg och i sjukvården ofta är mycket bättre än sitt rykte.

/Jan-Erik

PS: Den generösa våtservetten som finns på brickan har jag alltid saknat på tågen och tycker jag den tillhör bashygienen vid servering av mat på plats som tåg och flyg.

4 svar to “Matrapport från 50B”

  1. Peter Says:

    Krya på dig! Din blogg är bäst! Hoppas få se dig på tågen snart igen.

  2. Anton Says:

    Den lilla våtservetten finns i 1 klass ombord på SJ snabbtåg. Vid kaffebuffén.

Kommentera

