SUPERTIPSET – Åk pendeltåg och tunnelbana hela dagen för 30 kronor ( 20 kronor för pensionär och barn )

I Stockholms län har SL infört enhetstaxa vilket gör att man kan åka så länge och långt man vill hela dygnet så länge man inte passerar någon spärr.

Eftersom pendeltågsystemet och tunnelbanan är vardera egna system omgärdade av spärrar kan man åka hur mycket pendeltåg och tunnelbana man vill under trafikdygnet.

Men from att man i somras öppnade stationerna Stockholm City och Odenplan fick man övergångar mellan pendeltåg och tunnelbanan INNANFÖR spärrarna.

Så nu kan man åka både pendeltåg och tunnelbana hela trafikdygnet för en och samma biljett.

Så varför inte slå på stort och köp en biljett för 30:- och frossa i pendeltåg och tunnelbana.

Annonser

10 svar to “SUPERTIPSET – Åk pendeltåg och tunnelbana hela dagen för 30 kronor ( 20 kronor för pensionär och barn )”

  1. Mikko Says:

    Det gäller att bevisa för ISS att man inte har gått genom någon spärr vid en biljettkontroll ombord 🙂

  2. Kalle Says:

    Enligt SLs taxehandbok så gäller enkelbiljetter i 75 minuter efter att biljetten har ”skapats”. Det här med ”skapats” kan vara vid köptillfälle i automat eller när reskassebiljett viseras i spärr. Det spelar alltså ingen roll om man råkar befinna sig innanför en spärrlinje när gitighetstiden går ut. Har tiden gått ut blir det kontrollavgift.

  3. Kalle Says:

    Tidigare fanns ett zontaxesystem i SL-trafiken. Och på den tiden så hade man 60 minuter på sig att ”påbörja” en resa. Man kunde då i princip vistas innanför spärrlinjen så länge som stationen var öppen för allmänheten. Men den besämmelsen har man alltså ändrat i samband med att zontaxan avskaffades. Och sannolikt lever detta kvar i resenärernas medvetande eftersom många skyndar sig att använda sin biljett och då passera en spärrlinje innan tiden går ut.

  4. arskortguldsj Says:

    Nja, så är står det på SLs hemsida.

  5. Kalle Says:

    Fast så står det alltså inte längre i taxehandboken som ändrades för ett år sedan på denna punkt. Tanken är att det är resenären som själv är ansvarig för att det finns en giltig biljett. Man ska tänka som att alla spärrlinjer är öppna och befinner man sig innanför dessa, eller på en buss, eller på ett tåg så är det bara giltig biljett som gäller. Om en konduktör missat att verifiera (och därmed skapat) en biljett så är det alltså resenärens ansvar. Att det finns automatspärrar har med det praktiska att göra, dels att göra ett fysiskt hinder mot gratisåkande, dels som en service där biljetter verifieras och skapas. Nu är ju kontrollanterna ganska generösa och har man en biljett som just gått ut så blir det sällan kontrollavgift. Men har man en biljett som gick ut för säg 6 timmar sedan så kan man vara ganska säker på att det blir kontrollavigift oavsett om man råkat bifinna sig innanför spärrlinjen hela tiden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: