Hjälp med att skriva artikel om X2000

writer_2 Jag har blivit ombedd och i ett tillfälle av sinnessvaghet accepterat att skriva ett avsnitt i en bok om X2000 om att åka detta tåg från ett resandeperspektiv.

Jag har skjutit upp detta länge men i helgen måste det ske för att jag har sprungit emot en deadline.

Jag har gjort ett innehållsförteckning så det är bara att ställa in allt tågresande i helgen och sätta sig ned vid datorn och fylla upp dessa stolpar med text.

Men jag är lite orolig att jag missar något som jag borde skriva om och det är där jag behöver mina läsares hjälp med sådant som jag troligen har missat.

Jag har tagit med självklara viktiga ämnen som tyst avdelning, plusmat, toaletter, radiolurar som inte finns, korglutning som inte lutar osv men finns det något spännande som jag tagit upp på bloggen och som ni kommenterat om att åka X2000 som jag har missat.

Medan jag skrev detta inlägg kom jag på två nya

– Att jobba i bistron (som resenär)
– Evakuering
– Boka X2000 och få åka loktåg – den stora besvikelsen

Men finns det annat som ni mina läsare kan komma på som jag bör ta upp?

Om jag redan har med det på min lista gör ju inget men jag vill inte missa att ta med något som kan vara av allmänt intresse.

– Så gnugga era geniknölar och kom gärna med förslag på ämnen . .

Ni – och jag får inget betalt – men jag skall hänvisa till er som inspirationsgivare i mitt manus så får vi se om det kommer med i boken.

Årskort Guld SJ
Inte bara tågåkare utan även amatörförfattare

11 svar to “Hjälp med att skriva artikel om X2000”

  1. Andreas Says:

    Jag har inget konkret förslag, men hoppas att du också har något positivt att skriva; inte bara om ”radiolurar som inte finns, korglutning som inte lutar”, (gissningsvis) nerklottrade toaletter, ”den stora besvikelsen” etc.

    • arskortguldsj Says:

      Andreas,

      Självklart!
      Jag kommer att inleda med att skriva att jag inte kommer att vara objektiv då ”Jag älskar mitt X2000 tåg”.

      Lite som ens barn man älskar oändligt och gärna kritiserar men blir som ilsk om någon annan gör det . . . .

      /Årskort Guld SJ

  2. Joel Says:

    Internet

  3. Daniel Östlund Says:

    Först: Väldigt trevlig blogg. Följs med stort intresse.

    Sedan:

    * Konceptet med säten i första klass som saknar fönster och färdas baklänges. En inte helt njutningsfull resandeupplevelse.

    * Bristen på bagageutrymme – och alla de spännande förvaringslösningar som därav blir följden.

    * Personalen; den oftast så trevliga.

    * Den fantsiska vyn över Södertälje. På sommaren, på vintern, på morgonen, på kvällen….Hamnen, fängelset, Scania, viken…

    Återigen, tack för det du dagligen skriver. Inspirerar och väcker tankar.

  4. Adde Says:

    Jag älskar oxå att åka X2000 och jag har flera gånger när jag åkt dem tänkt på det jobb som lokförarna gör (eftersom jag är det själv) och hur mjukt och försiktigt de kör dem (vilket naturligtvis förhöjer komforten). Man märker knappt att tåget står stilla så mjukt de stannar ibland, inga plötsliga ryck. Naturligtvis är det väldigt obehagligt när ett X2000 tvingas nödbromsa men det har jag själv aldrig upplevt så det kan jag inte berätta om hur det känns, men det kanske du kan.
    Vad trevligt att du ska skriva en artikel om dessa tåg. Var och när kommer detta publiceras?

    • arskortguldsj Says:

      Adde,

      Jag borde veta i vilken bok det kapitlet skal vara med men jag har faktiskt glömt det.

      Men mer info får jag vid manusinlämningen och då skall jag höra efter.

      Tack för trevliga resor med X2000 med dig och dina kollegor bakom spakarna.

      /Årskort Guld SJ

  5. Jonas El said Says:

    Hmm. X2000 var ju från början ett tåg avsett endast för affärsresenärer, och då det bara fanns 1klass. Men sedan dess man introducerat 2klass på tågen, kunde väl fler ha råd att åka det, och på så sätt har väl X2000 blivit mer flokligt under de senaste deceniet. Jag upplever det som att X2000 har tappat sin exclusivitet under de senaste åren, ”vanligt folk” dvs sällanresenärer (som jag) har börjat infinna sig i 1klass vagnara, så 1klass på X2000 är nog inte lika fint idag som det var förr. Men du kanske vet mer om detta? 😉

    • arskortguldsj Says:

      Jonas,

      Jag har inget tidsperspektiv på detta med 1 och 2 klass på X2000 men det är klart att det finns en viss skillnad mellan de olika klasserna.

      Förutom skillnad i komfort (egentligen rymlighet) och service så finns det även en annan mer subtil skillnad som är lite svår att definiera men klart tydlig.

      Någon har sagt att ”I 1 klass åker resenärer som åker 1 klass” vilket kanske är en bra beskrivning.

      /Årskort Guld SJ

  6. Karl-Gunnar Says:

    Jag ser fram emot en intressant bok. Det gnager en oro i mig om vad som så småningom kommer att ersätta x2000; kommer vi att få samma komfort i nästa generations långdistanståg? Jag tvivlar när jag ser de nya tågtyper som introducerats.
    Jag minns när jag åkte x2000 första gången, då stod tågvärdarna och hälsade när man skulle kliva på och av tåget. Personalen hade särskilda uniformer som skiljde sig från SJ:s vanliga.
    Det som idag är tysta avdelningar var nog då avsedda för rökare har jag för mig. Nog känns det stenålder idag att sitta och röka på tåget!

    Den känsla av lyx som då fanns har resulterat i att vissa statliga myndigheter ännu idag år 2010 inte tillåter sina anställda att åka första klass på x2000! Det resulterar i att de för det mesta åker bil, snacka om miljöpolicy sedan!

    I sammanhanget kan man ju undra vilken operatör som idag skulle satsa på nya tåg av denna standard utan att ha garantier om trafikrättigheter under kommande 20-30 år.

    • arskortguldsj Says:

      Karl-Gunnar,

      Tack för intressanta kommentarer.

      Speciellt ”Den känsla av lyx som då fanns har resulterat i att vissa statliga myndigheter ännu idag år 2010 inte tillåter sina anställda att åka första klass på x2000! Det resulterar i att de för det mesta åker bil, snacka om miljöpolicy sedan!” är intressant!

      Jag har noterat detta i tågen även om jag inte vet om det åker 2 klass eller bil. Men i 1 klass är det antingen affärsresenärer eller pensionärer/ungdomar som åker på billiga avgångar.

      /Årskort Guld SJ

  7. Jonas El said Says:

    Skulle nog tro att X2000 tågen kommer finnas kvar tills vi får höghastighetsbanor i sverige, och därmed nya höghastighetståg. Undrar dock om Sverige ska utveckla sina egna höghastighetståg eller köpa in från utlandet, t.ex Alstom AGV. Det är ju även sagt att X2000 tågen ska ha en livslängd på 30+ år, och de har redan avverkat hälften. Dock så tycker jag att X2000 håller sin servicestandard på samma nivå som många av de europeiska höghastighetstågen, t.ex Thalys, etc. Konstigt att ingen mat ingår i 1klass på ICE, t.ex….

    På tal om X2000 tåg som blir ersatta av loktåg, varför inte skriva om IC11 konceptet, även känt som X2000R. Du vet, de blåa loktågen som numera kör på Dalabanan.

Lämna en kommentar