Gör om det Stockholm C om ni kan ( och vill )

Gratis kakor på Köpenhamn C idag ( Foto: Anonym )
Utdelning av gratis bakverk på Köpenhamn C  ( Foto: Anonym )

Idag har jag varit i Skövde tre gånger medan en annan resenär varit i Köpenhamn och på Köpenhamn C.

Helt klart vem som drog det längsta strået idag.

5 svar to “Gör om det Stockholm C om ni kan ( och vill )”

  1. kljglajgslak Says:

    Hur smakade bakverken? Jag brukar undvika att köpa sådana saker på Köpenhamn H eftersom jag tycker att de är oskäligt dyra där.

    • arskortguldsj Says:

      Vet faktiskt inte för det var en annan resenär som var på plats och testade dom och tog bilden.
      Förmodligen var dom goda för resenären åt enligt egen uppgift fler än en kaka. 🙂

  2. tobias Says:

    Enligt rykte kommer alla X2 byggas om till X2K – dvs för trafik till Köpenhamn. Vidare betyder det att det endast kommer finns en första klass vagn kvar och att Bistro-vagnen ska flyttas och finnas direkt efter första klass. I samband med detta ska det sparas 100 miljoner på personalen. Det spekuleras också kring att frukosten i fortsättningen endast kan förbeställas och att den ska hämtas i bistron samt att eventuella 3-rätters även hämtas där. Bemanningen på tågen kommer vara 2. En i bistro och en AGS – ansvarig ombord.

  3. UPA Says:

    Det går så mycket rykten… Finns inget sådant beslut! Vad säger ryktet om tidsperspektivet i så fall?

  4. tobias Says:

    ”Nu inleds samtal om hur vi ska förändra produkter, erbjudanden och service på tågen
    SJ behöver minska de årliga kostnaderna med en miljard kronor fram till och med år 2016. För att lyckas med detta genomlyses alla delar av bolaget. Bedömningen är att SJ bör kunna minska kostnaderna med upp mot 100 miljoner kronor på årlig basis genom att förändra produkter, erbjudanden och service på ett sätt som också leder till anpassad bemanning. Samtal inleds nu med arbetstagarorganisationerna om hur förändringarna ska genomföras.
    För att involvera organisationen i hur förändringen ska gå till kommer divisionerna Trafik & Service och Produkt att genomföra workshopar med ett antal åkande personal, skyddsombud och representanter för arbetstagarorganisationerna. Dessa sker den 15 maj och 21 maj.

    Madeleine Raukas, chef för Division Trafik & Service, varför gör ni detta?
    – Vi vet alla att SJ behöver sänka kostnaderna. Därför gör vi nu ett utredningsarbete tillsammans med arbetstagarorganisationerna. Hur kan vi förändra produkterna, erbjudandena och servicen på ett sätt som också leder till förändrad bemanning på våra tåg? Vi tror vi kan sänka kostnaderna med upp emot 100 miljoner kronor. Målsättningen är naturligtvis att förändras på sådant sätt att vi upprätthåller säkerhet och goda servicenivåer samt en god arbetsmiljö för våra medarbetare.

    När kommer förändringarna att träda i kraft?
    – Vi inleder arbetet genom workshopar den 15 och 21 maj. Utifrån dessa kommer vi processa fram förändringsförslag som sedan testas under perioden juni till oktober. Därefter utvärderar vi, både utifrån ett ombord- och kundperspektiv. Först därefter tar vi beslut om förändringar, alltså tidigast i oktober. Resultatet kommer då även att visa hur organisationen påverkas.

    Betyder det här att SJ ska varsla?
    – Vi ska förändra produkter, erbjudanden och service och sänka kostnaderna. Och vi ska göra det i dialog med åkande personal, skyddsombud och arbetstagarorganisationer. Idag vet vi inte mer än så. Vi ska tillsammans försöka komma fram till hur vi ska sänka kostnaderna med upp mot 100 miljoner kronor.

    Men det går väl inte att sänka kostnader med 100 miljoner kr utan att vi blir färre?
    – För att möta den verklighet vi har idag med hård konkurrens på våra mest lönsamma linjer, behöver vi anpassa all verksamhet så att den blir mer lönsam. Vi kommer därför behöva anpassa bemanningen på våra tåg. Men det är för tidigt för att säga var, hur många och på vilket sätt.

    Ni pratar om nya sätt att arbeta. Vad menar ni med det?
    – Vi vill låta workshoparna diskutera detta den 15 och 21 maj. Men vi har fem områden som vi diskutera utifrån: (1) Säkerhet & Samarbete ombord, (2) Tillval, frukost & klasser, (3) Visering och anslutningshantering, (4) Bistro, servering och städning och (5) Arbetsmiljöaspekter. Ett exempel på fråga workshoparna kommer att diskutera är frukosten ombord. Hur ska den se ut, vilka alternativ ska kunden kunna välja, hur och när ska den serveras?

    Hur ser du på SJ:s möjlighet att leverera god service när vi samtidigt sänker kostnaderna?
    – Jag är övertygad om att det finns utrymme för att förändra våra produkter, erbjudanden och service på sådant sätt att vi sänker kostnader samtidigt som vi är kundens förstahandsval.”

Lämna en kommentar