ÅKGSJ testar: Fläskfilégryta med persiljepure

IMG_3737

Nu fortsätter testet av de nya trerättersmenyer i X2000 1 klass signerade av Leif Mannerström som serveras from den 11 maj med att testa

1 Räktårta med mango
2 Fläskfilégryta med persiljepure
3 Citronmousse med björnbärskompott

Detta är en helt OK meny men inget som direkt får en att himla med ögonen.

Räktårtan med mango smakar alldeles utmärkt även om jag är tveksam till om mangon tillför något till rätten för den känns på något sätt helt fel. Men i övrigt helt enkelt gott – och det är bra nog.

Fläskfilégrytan med persiljepure ser lite tråkig ut men smakar alldeles utmärkt och såsen är bra exempel på gott hantverk. Köttet är lite hårt vilket gäller även övriga kötträtter men det beror kanske på tillagningen i värmeugn. Persiljepurén är mycket god och passar bra till rätten.

Citronmoussen med björnbärskompott serveras i en lite platsförpackning och är väldigt väldigt god.

Betyget blir 4 gafflar av 5 beroende på att huvudrätten ser tråkig ut och att köttet är lite för hårt.

En välkomponerad meny med mat som helt enkelt smakar bra – och det är som sagt var tillräckligt bra.

5 svar to “ÅKGSJ testar: Fläskfilégryta med persiljepure”

  1. Tobias Says:

    Jag har lite svårt för Leif Mannerström efter det den där kock-tävlingen i Tv4 där Mannerström sålde sin själ – och dessutom visade upp en ganska tråkig och gnällig sida av sig själv. Bättre då med Erik Lallerstedt som trots sin ibland ganska buffliga attityd alltid framstår som en riktig kompis när han figurerar i media. När X2000 lanserades för 20 år sedan så var det väl Lallerstedt som komponerade menyerna? Hur står sig dagens menyer i en jämförelse? /Tobbe

    • arskortguldsj Says:

      Tobias,

      Ja, Leif Mannerström kan nog upplevas som lite sträv men han är trots allt duktig på detta med mat.
      Vet ej om Leif Mannerström låg bakom de ursprungliga menyerna men jag tror inte det.
      I alla fall tycker jag att maten blivit allt bättre under de tre år jag nu åkt tåg.

      /Årskort Guld SJ

  2. Karl-Gunnar Says:

    Hej
    Jag håller inte med om att Mannerström skulle vara tråkig och gnällig, snarare tycker jag han står ut som seriös bland alla flinpellar på TV. Skönt med nån som inte skall skratta åt allt.

    Jag hade nog otur med räktårtan, den var seg som gummi, antagligen fick jag all gelatin i min portion. Jag ser fram emot ett nytt försök.
    Provade den kalla inkokta laxen idag, en riktig höjdare! Kanske det bästa trerättersmenyn hittills.

    • arskortguldsj Says:

      Karl-Gunnar,

      Ja, den inkokta laxen är nog bäst i denna omgång.

      /Årskort Guld SJ

    • Janne Says:

      Jag håller med Karl-Gunnar. Mannerström framstår som ytterst proffesionell i sitt agerande. Jag har lyssnat till Mannerströms bidrag till Sommar i P1 och där träder en helt annan människa fram. Trevlig och rolig. Arbete är arbete och fritid är fritid. Det gäller Lallerstedt också.

Lämna en kommentar