Inte så sällan speciellt när man skall hantera restidsgarantier behöver man veta när ett tåg anlände till en viss station en viss dag.
När tåget är på väg och en kort stund efter det tåget nått slutsatsen kan man se tåget på Trafikverkets site.
Genom lite knep och knåp kan man se tåget upp till tre dagar bakåt men sedan försvinner informationen och man kan inte få svar på frågan – När ankom tåg XX till YY?.
Tidigare fanns det en superbra site – SenaTåg.se – som sparade alla tågrörelser och där man lätt kunde hitta sitt tåg långt bak i tiden.
Men nu är den siten stängd och det finns ingen möjlighet att hitta historiska data om när tåg gick och om dom var sena eller inställda.
SJ har dessa uppgifter i sina interna system just för att kunna hantera sina restidsgarantier men dom uppgifterna når man inte som resenär.
Då både jag och även andra resenärer ofta sökt historiska uppgifter tog jag kontakt med Trafikverket på två olika sätt för att få svar på om när vissa tåg anlände till en viss station.
Först skickade jag mail till Trafikverket via registratorn ( trafikverket@trafikrket.se ) och efter 14 dagar fick jag kopia på mailet som nu skickats till kundtjanst@trafikverket.se varifrån jag nu någon dag senare inte fått något svar från.
Den andra frågan ställde jag direkt till Trafikverkets Facebooksida ( www.facebook.com/Trafikverket ) som förmodligen är samma sak som kundtjänsten.
Fick direkt besked att man skulle återkomma men nu en vecka senare väntar jag fortfarande på svar.
Trafikverkets kundtjänst brukar vara duktiga på att svara så jag undrar om anledningen till att jag inte snabbt fått något svar kan bero på att Trafikverket kanske inte har kvar uppgifter om hur tågen gick och dom bara finns hos operatörerna?
För om uppgifterna fanns i en intern lätt sökbar databas borde jag haft svar för länge sedan.
Skall bli spännande och se om jag slutligen får svar på frågan: När ankom tåg XX till YY – Och jag återkommer?
oktober 5, 2014 kl. 1:55 e m |
Trafikverket skall som myndighet och lydande under offentlighetsprincipen skyndsamt ge dig den information du efterfrågar. 14 dagar är absolut inte skyndsamt och berättigar helt klart till en anmälan till JO.
oktober 5, 2014 kl. 3:07 e m |
Kanske läge att skriva till JO nu?
oktober 6, 2014 kl. 9:42 f m |
De gånger jag skickat e-post till trv@trv så har det kommit ett svar inom 1-2 dagar om att och vart det hela skickats vidare. Sedan har det däremot dröjt i olika länge innan det sedan kommit något tillbaka därifrån. Dock har mina ärenden gällt saker som felaktig (väg)skyltning, ej direkt akuta brister i järnvägsanläggningen etc.
oktober 6, 2014 kl. 9:49 f m
Nu har jag i alla fall fått svar – och ett bra svar.
BERÖM: Bra jobbat Trafikverket!
oktober 5, 2014 kl. 2:05 e m |
Var/hur kan man se det upp till tre dagar efteråt?
oktober 5, 2014 kl. 3:08 e m |
Tror att jag skrivit om det på bloggen tidigare men kan inte själv hitta det så jag skriver ett nytt separat inlägg.
Återkommer . . . .
oktober 5, 2014 kl. 4:15 e m
Tack! 🙂